Cumalıkızık: Bursa’da Bir Osmanlı Köyü

Bir süredir aklımızda olup da gidemediğimiz Cumalıkızık’a bir haftasonu Gölyazı dönüşü uğradık. UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer alan Cumalıkızık, Bursa’da bir Osmanlı köyü. Osmanlılar’ın Bursa’da ilk yerleştikleri bölgelerden biri. Osmanlı mimarisinin örneklerini burada görmek mümkün.

Cumalıkızık
Cumalıkızık’a geldiğimizde aracımızı girişte bulunan otoparka bırakıp taşlı yollarından ve yöresel ürünlerin satıldığı tezgahların arasından köyün yukarılarına doğru yürüdük. Taş döşeli dar sokaklarından geçtik, avlulu, cumbalı, renkli evlerini gördük, fotoğraflar çektik. Evlerin bazıları kullanılıyor, bazılarında ise restorasyon çalışmaları devam ediyor. Burada UNESCO Derneği Proje Uygulama Evi olarak kullanılan Küpeli Ev’i ziyaret edebilirsiniz. Bu evde Cumalıkızık Koruma Yaşatma Projesi çalışmaları yürütülüyor. Adını buralarda çok yetişen küpe çiçeğinden almış olan bu ev, müze ev olarak dekore edilmiş.

Camisi, hamamı ve Etnoğrafya Müzesi ile Cumalıkızık’ı gezmek 1-2 saat alıyor. Leon’a uyunca bizim daha fazla sürmüş olabilir. Gördüğümüz tüm traktörlere bindik, top oynadık. Cin Aralığı Sokağı’ndan da geçtik. Sonunda güzel bir evin güzel bir avlusunda kahvelerimizi içip sokaklara kurulan tezgahlardan da taze meyvelerimizi alıp Bursa’ya döner yemeye gittik. Gittik ama geç kalmışız. Meşhur Kebapçı İskender’de döner bitmiş, kalmışız köfteye L Neyse Ulu Cami çevresini gezip yaklaşık 3 saat süren bir yolculuğun ardından İstanbul’a döndük.

Cin Aralığı, Cumalıkızık
Bursa ve çevresinde gezilecek ne kadar güzel yerler varmış; Mudanya, Trilye, İznik, Gölyazı, Cumalıkızık. Hepsi de İstanbul’a yakın, haftasonu ve günübirlik gidilebilecek mesafede. Bu arada çocuklu aileler için küçük bir not: Cumalıkızık’ın taşlı yolları puset kullanmak için uygun değil.