Frig Vadisi

Eski dönemlerde Friglerin yaşadığı, günümüzde Ankara, Afyon, Eskişehir ve Kütahya arasında kalan Frig Vadisi’ni gezme, kayalara oyulmuş eserleri görme düşüncesi beni çok heyecanlandırmıştı. Yalnızca bir günde bölgenin tamamını görmeye, uzun bisiklet ve yürüyüş rotaları bulunan Frig Yolu’nda yürümeye imkan yok, o nedenle seçtiğimiz birkaç anıtı görmeye karar verdik.

Gerdekkaya Mezar Anıtı
Yazılıkaya / Midas Anıtı

Sabahın erken saatlerinde Eskişehir’den Seyitgazi’ye doğru yola çıktık. İlk durağımız Çukurca’da Gerdekkaya Mezar Anıtı. Anıt yanında bulunan tabelada yazan bilgilere göre yöre halkı tarafından “Gerdekkaya” ya da “Kızlar Manastırı” olarak anılan bu anıt volkanik tüf kaya kütlesine yekpare olarak işlenen mezar, araştırmacılar tarafından Geç Hellenistik Döneme tarihlendirilmekte. Roma ve Doğu Roma Döneminde de kullanım gören mezar; 4.85 metre yüksekliği, 6.75 metre genişliği ve 8.30 metre derinliği ile anıtsal boyutlara sahip.

Kırkgöz Kayalıkları
Midas Anıtı ve Kırkgöz Kayalıkları

Gerdekkaya’dan Midas Anıtı’na doğru giderken Pişmiş Kale görülebilir. Fazla zamanımız olmadığı için biz doğrudan Midas Şehri’ne gittik. Buradaki 17 m. x 16.5 m. ölçülerindeki Yazılıkaya / Midas Anıtı, bölgenin en görkemli ve eşsiz anıtlarından biri. İ.Ö. 8-6.yy’a tarihlenmekle birlikte diğer kaya anıtları gibi ana tanrıça, Matar-Kybele’ye adanmış bir açık hava tapınağı.  Burada ayrıca kayalara oyulmuş göz göz odalardan oluşan Kırkgöz Kayalıkları’nı ve sarnıcı görmelisiniz.

Aslanlı Mabet
Ayazini Kilisesi

Buradan Kümbet köyünde yer alan, üzerinde aslan kabartmaları bulunan ve Solon’un Mezarı olarak da anılan Aslanlı Mabet’i görüp Ayazini Kilisesi’ne gittik. Ayazini Kilisesi, tüf sarp kayalık içinde, kayaya oyulmuş bir kilise. Kubbeli iç yapısı ve isli rengiyle beni çok etkileyen yapılardan biri oldu bu kilise. Vadi’de son durağımız Frigya Peribacaları’nın ardından Avdalaz Kalesi’ydi. Tüf kayaya oyulmuş çok katlı ve çok odalı bir kaya kütlesi olup günümüz apartmanları gibi yerleşim birimi olarak kullanılmış olan Avdalaz Kalesi’nde sarnıç ve mezar odaları bulunuyor. Bizanslılar zamanında inşa edilen yerleşim yeri, aynı zamanda kale olarak savunma amaçlı kullanılmış. Burası da oldukça etkileyiciydi.

Avdalaz Kalesi

Akşam olmaya başlaması, açlık ve yorgunluk nedeniyle Üçlerkayası, Aslantaş ve Yılantaş’ı göremeden Frig Vadisi gezimizi tamamlayarak İstanbul’a döndük. Heyecanla başladığımız Frig Vadisi gezimizde ara ara hayal kırıklığına uğradığımızı da söylemeliyim. Eserler içinde ve çevresinde yakılan ateşten arda kalan kömür kalıntılarını, duvarlara yazılmış yazıları, edilen evlenme teklifinin ardından yerlerde kalan konfetileri, plastik bardak tabak gibi çöpleri görmek çok üzücü. Tarihi açıdan bu kadar önemli bir bölgenin bu kadar korumasız, bu kadar tahribata açık kalmaması gerekiyor. Yine de çok güzel zaman geçirdik. 4 yaşındaki bir çocukla buralarda rahat gezebilir miyiz diye düşünürken Leon bizden daha çok eğlendi.