Yunanistan’da 1300 km: Alexandroupoli, Thassos, Kavala

Thassos

Temmuz güneşinde parlayan, nefes kesen manzaralar, masmavi deniz, yumuşacık beyaz kumsal, eski köyler, antik kalıntılar, binlerce yıllık bir kültür… Yunanistan inanılmaz keyifli ve sürprizlerle dolu. Bu sefer rotamızı Thassos’a çevirdik.

Thassos Yollarında
Motosikletimiz hazır, biz hazırız ve Cumartesi erkenden İpsala’ya doğru yolumuz başlıyor. İpsala sınır kapısında bayram tatilinden dolayı bir yoğunluk olacağını bekliyorduk, ancak kuyruğun kilometrelerce uzanacağını tahmin etmemiştik. Neyse ki bazı insanlar yardımcı oldu da o güneşin altında saatlerce beklemeden, yine de 2 saatlik bir süreden sonra geçiyoruz Yunanistan’a.

Alexandroupoli Deniz Feneri
Deniz Feneri, Alexandroupoli
Yunanistan’da ilk durağımız Alexandroupoli (Dedeağaç). İpsala Gümrük Kapısı’ndan 40 km kadar uzaklıkta yer alan modern bir şehir Alexandroupoli. Güzel tavernaları ve hareketli bir gece hayatı var. Burada merkezi, 1-2 gece kalınabilecek, küçük ve temiz Marianna Hotel’e yerleştikten sonra Soho’da buz gibi biralarımızı içerek serinliyor, yol yorgunluğumuzu atıyoruz. Soho’nun bulunduğu Dimokratias Caddesi’nde cafe, bar ve mağazalar sıralanıyor. Bu cadde ile sahil arasındaki ara sokaklarda ve sahilde güzel cafe ve barlar var. Tavernaların ve deniz fenerinin de olduğu sahil yolu akşam olunca araç trafiğine kapatılıyor. Biz akşamımızı önce taverna Milos’da lezzetli ve bol porsiyon mezeler eşliğinde ouzo içerek ve ardından yürüyüş yaparak geçiriyor, Kybepneio’daki kalabalığı görünce kokteyllerini denemeden gecemizi bitirmiyoruz. Marianna Hotel’deki ev yapımı reçel, portakal suyu ve şeftali ile sunulan güzel kahvaltının ardından, bize çok sıcak davranan otel sahipleriyle vedalaşıp cennet ada Thassos’a doğru yola koyuluyoruz. Alexandroupoli’den uzaklaşmadan önce yolumuzun üzerinde Yabanaki Beach’de deniz molası veriyoruz.

Komotini
Vistonida Gölü ve St. Nikolaos Kilisesi

Hava çok sıcak, ancak biz yine de otobanı tercih etmiyor, Türk ve Rum köylerinin arasından, ayçiçek tarlalarının içinden Komotini’ye devam ediyoruz. Komotini’de Mikel’de mola veriyoruz. Yunanistan’ın birçok şehrinde bulabileceğiniz Mikel’in sıcak çikolatası övülüyormuş bu arada, sevenlerin aklında bulunsun. Komotini’de (Gümülcine) Agia Paraskevi Parkı, park girişinde bulunan Kahramanlar Anıtı, Bizans Müzesi, Naos Eiaggelismou Katedrali, Saat Kulesi, Yeni Cami, Eski Cami, Kilise Müzesi’ne dönüştürülmüş İmaret, Metropolitlik Azize Meryem Kilisesi ve Bizans Kalesi’nin kalıntıları görülebilir, Çukur Kahve’de bir yorgunluk kahvesi içilebilir. Biz çok oyalanmadan çıkıyoruz Komotini’den ve Keramoti’ye doğru giderken solda Vistonida gölünün ortasındaki adacıkta bir kilise görüp merak ediyor ve tahta bir köprüden kiliseye (St. Nikolaos Church) geçiyoruz. Manzarası güzel, yol üzerinde uğranabilir. Xanthi’ye 10 km kala kapkara bulutlar kaplıyor gökyüzünü, Keramoti’ye daha 45 dakikalık bir yolumuz var. Yağmur bastırınca bir benzinliğe sığınıyoruz. Islanıyoruz ama keyfimiz kaçmıyor. Hatta biraz serinlediğimiz iyi oluyor. Yağmur hafifleyince devam edip yemyeşil yollardan geçiyoruz. Keramoti’ye yaklaşırken yağmur diniyor ve yeniden güneş açıyor. Yarım saatte bir kalkan feribotlardan birine binip Thassos adasına gidiyoruz.

Keramoti
Kısa bir feribot yolculuğunun ardından Thassos Limenas’taki otelimiz Aethria’ya yerleşiyoruz. Limenas, küçük balıkçı limanı, denize de girebileceğiniz kumsalı, bir kaç antik kalıntısı ve küçük çarşısı olan bir kasaba. Otelimiz yeşilikler içerisinde, merkeze çok yakın, temiz, güzel bir otel. Hızlıca otelimize yerleştikten sonra tabi ki ouzo içip deniz ürünlerinden oluşan mezelerimizi yemek için akşam tavernalardan birine, Ambrosia’ya gidiyoruz.

Limenas
Ertesi sabah erkenden kalkıp kahvaltıya indiğimizde Deepist dalış ekibimizden arkadaşlarımız Onur ve Esra ile karşılaşıyoruz. Istanbul’da her yerde kaşılıyoruz derken Thassos’da karşılaşmamız, hem de aynı otelde kalıyor olmamız bizim için çok güzel bir tesadüf oluyor. Kahvaltıdan sonra oyalanmadan yola düşmek lazım, çünkü Thassos’da 30’un üzerinde çok güzel plaj var. Hepsini 4 günde görmek zor tabi, ancak biz günde 2 veya 3 ayrı plaja gitmeye çalışıyoruz. Yemyeşil bu adayı turlamak, virajlı yollarında motosiklet kullanmak, beğendiğimiz plajlarda denize girmek, eşsiz manzaraları izlemek, yolda fotoğraflar ve videolar çekmek istiyoruz.

Makryammos, Thassos
Marble, Thassos

Thassos’da ilk günümüzde Makryammos, Marble ve La Scala plajlarındayız. Makryammos plajı, Limenas’a çok yakın ve bungalovlarda konaklama imkanı sunuyor. Burada plajın girişi ve şezlong-şemsiye ayrı ayrı ücretli, fakat beyaz kumu ve deniziyle çok güzel bir plaj. Makryammos’tan yaklaşık 15-20 dakika uzaklıkta bulunan Saliara (Marble) Beach turkuvaz denizi ile insanı adeta büyülüyor. Yunanistanda egzotik bir kumsal. Marble Beach’de tesis yok, çok küçük, yolu da taşlı-kumlu, bozuk; ancak gittiğinizde 20 dakikalık o bozuk yolu çektiğinize değdiğini göreceksiniz. Bu iki muhteşem denizden sonra La Scala Beach’e gitmek hayal kırıklığı oluyor. Yüksek sesle kötü müziklerin çalındığı, kalabalık, beach club tarzında, çok güzel bir denize sahip olmayan bu yeri kesinlikle önermiyoruz.

Golden Beach, Thassos
Thassos’da ikinci günümüzü Golden ve Paradise plajlarına ayırıyoruz. Golden Beach muhtemelen Thassos’un en uzun kumsalı. Kumu, denizi güzel ve öğleden önce kalabalık olmuyor. Şezlong-şemsiye ücretli ve ücrete birer içecek de dahil. Öğle yemeğimizi Skala Potamias’da yiyip Paradise Beach’e gidiyoruz. Paradise Beach’e taşlı-kumlu bir yokuştan iniliyor. Beyaz kum ve şahane bir denizi var; ancak çok kalabalık, şezlonglar dipdibe; yine de bu denize girmek lazım.

Paradise Beach, Thassos
Panagia, Thassos

Gün batarken Panagia’dayız. Panagia küçük bir köy. Tepedeki kilisesi, aşk çeşmesi, aşk köprüsü ve küçük meydanıyla turistlerin ilgisini çekiyor. Burada Engin, Meltem, Zeynep ve arkadaşlarıyla buluşup Tavern Grill Elena’da kendimize kuzu ve oğlak ziyafeti çekip meydandaki kahvede – yunan kahvesi diyorlar ama – türk kahvelerimizi içiyoruz. Burada her yerde olmasa da birçok cafe ve restoranda yemeğin üzerine tatlı veya dondurma ikram ediliyor.

Thassos
Adanın doğu kıyılarını gezdikten sonra batı kıyılarına gitmek üzere üçüncü günümüze Louloudis Beach’de başlıyoruz. Çam ağacı gölgelerinin vurduğu dar ve çok sakin bir plaj ve tabi yine deniz muhteşem. Havlularımızı kuma atıp denizde serinleyip çam ağaçlarının altında dinlendikten sonra yeniden motosiklete atlayıp kıyı kıyı geziyoruz. Skala Rachoni, Skala Prinos ve Skala Maries’i geçip Limenaria’ya çok yakın olan Tripiti Beach’e geliyoruz. Denizi biraz pis. Bunun nedeni plaja çok yakın otellerin olması olabilir. Belki de sadece o güne özgü bir durumdur. Limenas’taki otelimize dönüş yolunda Skala Prinos’a yakın iki küçük köye giriyoruz. Mikros Prinos ve Kazaviti geleneksel evleri görüp kuzu ve oğlak yiyebileceğiniz, patika dar yollarında yürüyebileceğiniz yemyeşil iki köy. Bol bol fotoğraf çekip küçük meydandaki Kazaviti Tavern’de akşam yemeğimizi yiyip günbatımın tadını çıkarabilirsiniz. Kazaviti köyünden akşam sadece motosikletin farıyla aydınlatılan keyifli orman yolunda ilerleyip Limenas’a geri dönüyoruz. Limenas’ta geceleri genelde Vertigo barda takılıyoruz. Bir gece bize Onur, Esra, Gökçe ve Aydın da eşlik ediyor, çok da eğlenceli oluyor 🙂 Akşamları ayrıca kumsaldaki barlarda eğlenceler devam ediyor.

Kazaviti, Thassos

Thassos’daki son günümüzde adanın güneyine sabah çok erken bir saatte Aliki Beach’e gidiyoruz. Küçük bir koy, dar bir sahil, yine muhteşem bir deniz. Türklerin de çok tercih ettiği bir plaj burası. Arkadaşlarımız yer bulabilmemiz için çok erken bir saatte gitmemiz konusunda bizi uyarıyorlar. Burada sahilin sonundaki Limanaki önünde denize giriyor, öğle yemeği için de Limanaki’nin deniz ürünlerini tadıyoruz. Öğle yemeğini burada yiyeceğinizi söylemezseniz şezlongları kullanamıyorsunuz. Dar ve kalabalık bir sahil olduğu için şezlonglar yine dipdibe.

Aliki Beach, Thassos
Öğle yemeğinden sonra Psili Ammos’a devam ediyoruz. Burada şezlonglar bitişik değil, kumsal ve deniz güzel, deniz biraz dalgalı. Dönüş yolunda sağda Giola tabelasını görünce hemen sapıyoruz. Yolu Marble Beach yolundan da bozuk olduğu için motosikleti park yerinde bırakıp yürüyoruz. İnişli çıkışlı toprak yollarda yarım saatten fazla sürüyor. O güneşin altında pek doğru bir karar olmuyor. Giola, kayalıkların denizde oluşturduğu bir havuz. Kayalıkların tepesinden havuza atlıyorlar. Başlangıçta biraz ürkütücü gelse de atlayanları izleyince endişe edilecek bir durum olmadığını görüyoruz. Buraya hava ve deniz şartları uygun olursa tekne turlarıyla gelmek de mümkün. Giola’dan sonra bir yamaca kurulu Archagelos Manastırı’nda duruyoruz, ancak ziyarete kapalıydı. Thassos’da son akşamımızda herkesin ısrarla önerdiği Simi’de yiyoruz. Önünde her akşam upuzun kuyruk olduğunu gördüğümüz Simi’ye girmeden önce biz de biraz bekliyoruz. Simi’de yine masaların çoğunda Türkler olduğunu görüyoruz. Çoğu garson da Türkçe biliyor. Simi’den sonra deniz kenarındaki Karanti Bar’da kokteyllerimizi içerek Thassos’daki son gecemizi tamamlayıp sabah erkenden Skala Prinos’dan kalkan feribottan yeşil adaya veda ediyoruz. 1,5 saat sonra Kavala’dayız.

Giola, Thassos
Archagelos Manastırı, Thassos

Kavala’da Esperia Otel’de konaklıyoruz. Büyük bir şehir oteli. Kavala’da sadece bir gün ve gecemiz var. Önce sevgili arkadaşlarımızın önerisiyle Batis Multiplex plajında tembellik yapıyoruz. Güneşin etkisi biraz azalınca çıkıp şehri gezmeye karar veriyoruz. Sahilde biraz yürüdükten sonra arnavut kaldırımlı dar sokaklardan tepeye Kavala Kalesi’ne çıkıyoruz. Eski şehirde dolaşmak keyifli. Burada tarihi su kemerlerini, günümüzde otel olarak kullanılan İmaret’i, Kavalalı Mehmet Ali Paşa’nın Müze Evi’ni ve heykelini, Halil Bey Cami ve Medresesi’ni, Agios Nikolaos Kilisesi’ni (minaresi kaldırılmış ve kilise haline getirilmiş İbrahim Paşa Cami) ve Tütün Müzesi görülebilir.

Kavala
Sabah meşhur Kavala kurabiyelerinden alıp kısa Yunanistan turumuzun başlangıç noktası olan Alexandroupoli’ye dönmek üzere yola çıkıyoruz. Yolumuz üzerinde sayılan Fanari’ye uğruyoruz. Fanari küçük, sakin bir balıkçı kasabası. Hava yağmurlu olduğu için denize giremiyoruz, ancak Fanari Beach’de biraz dinlenip yolumuza devam ediyoruz.

Fanari

Alexandroupoli’ye geldiğimizde yağmur hızlanıyor. Denize giremediğimiz için bir cafede bira içip tavla oyunuyoruz. Garsondan „backgammon“ istediğimizde anlamıyor, el hareketleriyle anlatmaya çalışıp tavla dediğimizde anlıyor ve „tavli“ diyerek getiriyor tavlamızı. Bazı zamanlarda ingilizce yerine türkçe daha anlaşılır olabiliyor  Son akşamımızda son kez yine bir tavernaya, Loukoulos’a gidiyor ve taze deniz ürünlerine doyuyoruz.

Paradiso
Yunanistan’da deniz ürünleri, mezeler çok lezzetli, porsiyonlar bol, fiyatlar uygun. Bazı restoranlarda servis yavaş olabiliyor, ancak acelemiz yok bizim, tadını çıkarıyoruz 🙂 Izgara ahtapot, karides saganaki, ızgara kalamar dolma, kızarmış kabak, kefalatori, yunan salatası ve Midilli’den de bildiğimiz Plomari Ouzo kesinlikle önerilir. Dolu dolu geçirdiğimiz 8 günü, doğasını, mezelerini, ouzolarını, masmavi denizini, Rum ve Türk köylerini, en güzeli de yorucu ama keyifli motosiklet rotasını arkamızda bırakarak sabah çok erken saatte gümrükten Türkiye’ye giriş yapıyoruz. Sanırım en çok Thassos’u özleyeceğiz.

Kısa Kısa Yunanistan

Nerede gezilir, ne yapılır, nerede kalınır?
Konaklama

Alexandroupoli: Marianna, Alkyon

Thassos: Aethria (Limenas)

Kavala: Esperia, Oceanis

Gez Gör

Alexandroupoli: Dimokratias Caddesi, Deniz Feneri, Makri

Kavala: Eski Şehir, Kavala Kalesi, İmaret, Kavalalı Mehmet Ali Paşa’nın Müze Evi ve heykeli, Halil Bey Cami ve Medresesi, Agios Nikolaos Kilisesi (minaresi kaldırılmış ve kilise haline getirilmiş İbrahim Paşa Cami), Tütün Müzesi

Thassos: Limenas, Panagia, Mikros Prinos ve Kazaviti, Archagelos Manastırı, Theologos, plajlar

Thassos Plajları: Makryammos, Saliara (Marble), Golden, Paradise, Louloudis, Pachis, Aliki, Psili Ammos, Astris, Potos, Pefkari, Limenaria, Tripiti, Skala Potamias, Skala Maries, Glykadi, Nisteri

Kavala Plajları: Batis Multiplex

Alexandroupoli Plajları: Yabanaki, Makri

Aktiviteler

Dalış, şnorkel, motosiklet turu, tavernalarda bol bol yeme içme, ada turu, bisiklet ve yürüyüş

Ne Yenir?

Panagia ve Kazaviti’de kuzu ve oğlak çevirme, tavernalarda deniz ürünleri ve mezeler, ouzo

Ne Alınır?

Plomari Ouzo, Kavala kurabiyesi, sakız likörü

Dalış Meraklılarına

Zamanımız olmadığı için biz dalış yapamadık, ancak canlı bir su altı yaşamı olabilir. Dalış merkezleri Skala Prinos ve Potos’ta mevcut.

Aklınızda bulunsun

Thassos’da adayı bir kere mutlaka turlayın. Yemyeşil ada, manzarasıyla sizi büyüleyecek. Motosikletle gitmek ise ayrı bir keyif.

Yunan alfabesine 1-2 gün içinde alışıyorsunuz.

Kendi aracınız ile yurtdışına çıkarken gerekli belgeler için T.T.O.K ‘u ziyaret edin. İpsala sınır kapsından geçiş için Green Card (Uluslararası Trafik Sigorta) ve Uluslararası Ehliyet yeterli. Green Card’ı herhangi bir sigorta acentesinden de alabilirsiniz. Uluslararası ehliyet T.T.O.K’tan alınıyor.
[Güncelleme 16.09.2014] Türk ehliyetleri Yunan makamlarınca tanınıyor artık. Türk Ehliyetlerinin Yunanistan’da Geçerli Olmasına İlişkin Duyuru

Bayram haftasında gittiğimiz için gümrükte kilometrelerce kuyruk vardı. 6 saatte geçen arkadaşlarımız oldu, daha uzun süre bekleyenler de olmuştur.

Thassos’a Keramoti ve Kavala’dan feribotlar kalkıyor. Keramoti daha yakın ve yarım saatte bir seferler oluyor. Feribotlar Keramoti-Limenas ve Kavala-Skala Prinos arasında çalışıyor. Biletler internet üzerinden satılmıyor, iskelede gişeden alınıyor. Sefer saat ve fiyat bilgisi için http://www.thassos-ferries.gr/turkey.html

Marble Beach, Thassos Marble Beach, Thassos Makryammos, Thassos Panagia, Thassos Panagia, Thassos Louloudis, Thassos Giola, Thassos Aliki, Thassos Kazaviti, Thassos Kazaviti, Thassos Kazaviti, Thassos Kazaviti, Thassos Kazaviti, Thassos Paradise, Thassos Tripiti, Thassos Thassos Thassos Thassos Thassos Kavala Kavala Kavala Kavala Kavala Kavala Kavala Mehmet Ali Paşa Müzesi, Kavala Kavala Yabanaki, Alexandroupoli Alexandroupoli St.Nikolaos Kilisesi, Vistonida, Komotini Fanari